2008-02-24

Finsk gästvänlighet...

Satt och zappade lite och hamnade som vanligt på en utav Discovery kanalerna. De enda kanalerna som är värt att betala för om du frågar mig.
Var nåt skit om de största kryssningsfartygen i världen och de byggs utav en händelse i Finland.
Finland som är mest känt för sin utspridda alkoholism och friska utövande utav sk wifebeating kan tydligen också snickra gigantiska flytande service.
Värre är det med att snacka engelska och vara gästvänliga. Med tanke på att ingen endaste finne drog det minsta på smilgroparna under en timmes dokumentär från finland ger mig en ganska klar bild hur det kan komma sig att det dricks och spöas kärringar mer frekvent i grannlandet i öster.

Hela dokumentären gav mig samma bruna smak i munnen som när jag åkte båt över dit senast och tillbringade en heldag där. Maken till att ha haft fel fördommar om en rysk byhåla får du leta länge efter om du besöker en finsk stad.
Grått och surmulet var det när jag var där, och då menar jag inte bara vädret utan ALLT.

Såhär med facit i hand kanske det inte var så illa att vi förlorade Finland för en massa år sedan.

Nu kan det vara så att jag har haft jävligt fel och att Finland egentligen är bra och trevligt på alla vis, men det tror jag i ärlighetens namn inte.

Förutom wifebeating, bastu och supning är dom också maindealer när det gäller en finsk uppfinning som är bra - Mintu.
Med det i åtanke ska jag hålla käft och inte gnälla nå mer på finland på ett tag.

FAN, nu missade jag kvart över femman. Skit också!

Inga kommentarer: