2009-01-29

Finland über alles...

Ni som läste mitt förra inlägg (vitt pulver) kanske kommer ihåg att jag ondgjorde mig över att allt skulle komma att gå fel resten av den dagen.
Med facit i hand skulle jag ha knipit käft kan jag säga.
När jag väl kom till jobbet fick jag slita ont från minut 1 och 8 timmar framåt.
Tror helt ärligt att jag aldrig har varit med om ett värre skift. Och om jag har varit med om värre så har jag förmodligen förträngt det för jag minns det inte just nu iaf.

Hursomhelst, nu sitter jag vaken mitt i natten för jag kan inte sova. Har försökt sova sen 23 tiden ungefär och hon är runt 01:00 nu så det går inget vidare.
När jag har svårt att somna brukar jag försöka lura mig själv till sömns genom att tänka på diverse sjuka saker.

I natt snubblade mina tankar in på två favoriter: Tyskland och Finland.
Fråga mig inte varför.
Dessa länder fascinerar och förvånar mig ofta. På olika sätt för det mesta, men när jag nu låg och funderade kring dessa länder och dess invånare kom jag fram till att dom har väldigt mycket gemensamt.
En liten sammanställning på vad jag kommit fram till hittils.

  • Båda länderna är grym på att tillverka öl och sprit.
  • Båda länder är även grym på att förtära ovan nämnda drycker. Finnarna naken i en bastu och tysken iförd Lederhosen.
  • Båda har bråkat med ryssen.
  • Båda har ett språk som snabbt för tankarna till en utskällning av bibliska mått.
  • Båda har haft en valuta som kallades för Mark.
  • Du får problem om du ska hitta på en glad finne eller tysk. Iaf om dom är nykter.
  • Grått är tydligen en "pigg" färg i båda länderna. Vid mina besök så har jag aldrig sett ett annat färgval på en byggnad än grått iaf.
  • Lättaste sättet att ta sig in i landet är via färja. Dyngrak är att föredra.
  • Båda hade sk "Nazikrukor" i andra världskriget.
  • Båda länderna verkar tro att resten av världen SKA behärska deras språk. Har hittils aldrig hört eller träffat en finne eller tysk som snackar godkänd engelska frivilligt iaf.
  • Kvinnor anses allmänt som lägre stående varelser. Finnen demonstrerar detta tydligast genom sk "wifebeating" i absolut världsklass (flest kvinnor i världen får smaka knoge i finland) medans tysken ser ner på kvinnor genom att begränsa deras karriärsmöjligheter. En tysk med minsta självrespekt pratar hellre med den manliga städaren än skakar hand med den kvinnliga VD'n.
  • Doping. DDR och Epo någon?
  • Hemska barnprogram. Mooomintrollen och Schnappi för att nämna två.
  • Allt de rör vid blir till skit.
Ja, det är vad jag har kommit fram till hittils. Finns säkerligen mer att finna för hardcorefantasten.

Efter allt jag spytt ur mig hittils borde jag vilja skjuta mig vid minsta tanke på något av länderna eller hur?
MEN!! Av nån anledning så är jag som sagt fascinerad som bara den.
Varför är det så?

Avslutningsvis avslutar jag med ett Youtube klipp på en finsk herre en helt vanlig kväll hemma i den grå stugan. Att ha i åtanke är att det lika gärna kunde varit en tysk herre med en lustig mustasch i filmen.

Enjoy...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är de konstaterat, du ÄR sjuk i huvudet :D

TB sa...

Du är nog snäppet sjukare som läser min blogg ditt svin :D